tirsdag den 4. oktober 2011

Rosh Hashanah, 21 år og en drink i hånden!

Hej danskere,

så oprandt og gik dag hvor jeg fyldte 21 år endelig. Efter at have været foruden alkohol i over en måned - og ja jeg ved godt hvor alkoholisk det lyder, men så prøv I derhjemme ikke drikke vin ved bordet, ikke at drikke en gud-hvor-havde-jeg-en-lang-og-hård-dag-øl og ikke gå i byen - ramte jeg endelig amerikanernes gyldne dag. Jeg forstår godt at amerikanerne bliver lidt småskøre i hovedet uden byture før 21, men bilkørsel fra 16 - crazy americans! Så det var dejligt at fylde 21 i mandags, havde en ret så rolig dag - familien gav mig fri og min søde hostkid E havde valgt gaven til mig, et bælte og tørklæde, så det var kært. Fik en masse kort, et par pakker hjemmefra og beskeder - så tak for det, det var rigtig dejligt! Pigerne tog med mig på pub, hvor vi mødtes op med nogle lokale fyre - dejligt med gratis-fødselsdags-drinks! Havde lavet brunsviger, som Lotte og jeg meget grådigt indtog...

I forrige weekend tog jeg en tur til Greenwich med Marianna, kun tyve minutter væk. Det er den rigeste by i USA,  så i deres gågade er der både Prada, Sacks, Fendi og andre mærker i samme kategori, som min sølle au pair løn ikke helt passe sammen med. Der var dog butikker med vare i normalt prisleje, blandt andet skønne Sephora, hvor jeg fik købt min yndlings læbepomade til kun 6 dollars, hjemme koster den 100 kr! Så jeg skal købe et godt lager før jeg skal hjem. Den butik har virkelig alt hvad man kan få brug for af skønheds pleje og makeup, og kunne godt blive lidt afhængig. Til frokost åd vi en ægte amerikansk burger med french fries til. Vi var også kulturelle da vi tog en tur på Bruce museum, hvor vi lærte mange ting om natur forhistorien fra området, samt en Rembrandt udstilling - ikke to ting der nødvendigvis passer sammen! Vi afsluttede dagen med en dejlig kæmpe is fra Haagen-Dazs, ikke helt skidt.

I løbet af sidste uge har der været Rosh Hashanah (jødisk nytår), så børnene har ikke været i skole torsdag eller fredag, så jeg har virkeligt arbejdet for mine penge! Meget trættende at have fire børn i 12 timer i træk. Gik død samme sekund jeg ramte puden begge dage. Tordag var der Rosh Hashanah dinner hos hostmoms forældre, med hendes brors familie også. Hvor var de dog søde, og tog rigtig godt i mod mig. Det viste sig de havde været på tur til KBH under EM i 1992, så de havde set hele DK gå helt amok da vi blev europa-mestre! Det var ret interessant at opleve jødiske nytårs traditioner, og få noget super lækker mad (havde selv fremtryllet en æblekage til anledningen) og fik lusket mig til et par opskrifter. De havde lys-tænde-ceremoni og de sagde en hel masse på hebraisk, ret sjovt at se og høre. Broderen havde den kæreste lille pige på 10 måneder, virkelig bedårende pige, så jeg blev lidt skrug (eller så skrug som man kan blive når man er omgivet med børn hver dag og ser alle deres luner). To fredage i træk har jeg været i biffen, Moneyball (mærkelig, for baseball-agtig og lad vær med at se den) og The Help (græd af grin og græd fordi jeg blev rørt, så se den). Skulle have haft en hel weekend fri i dag, men blev nødtil at arbejde lørdag alligevel - noget jeg ikke var helt tilfreds, men det er mit job at være fleksibel.


Søndag før min fødselsdag tog jeg til NYC med danske au pair Julie 2! Vi fik "billige" billetter til Mamma Mia på broadway på Times square og fik taget de obligatoriske billeder af trapperne og billboards. Så shoppede vi lidt før showet og åd en ægte ulækker og skøn new yorker hotdog! Selve Mamma Mia showet var vildt fantastisk og da jeg senere tog hjem var humøret i top og hovedet var fyldt med skønne abba dansesange. Vi fejrede min fødselsdag på forhånd ved at holde store kagedag, med cupcakes fra det berømte bageri Magnolia Bakery - åh de var til at dø for!


klem fra NYC

1 kommentar:

  1. Jeg søgte på "drinks der passer til æblekage" og fandt denne blog :p

    SvarSlet